Data-driven een supermarkt starten, Picnic doet het

Foto: Picnic.nl

Het is een van de organisaties waar je op het eerste gezicht niet van zou verwachten dat je het als technologiebedrijf kunt benaderen: de supermarkt. Dat is echter precies wat het Nederlandse bedrijf Picnic doet. Een online supermarkt, met een heel eigen aanpak.

Picnic onderscheidt zich niet alleen omdat je boodschappen online kunt bestellen. Ze nemen ook de bezorging in eigen hand, met opvallende kleine elektrische bezorgautootjes.

Sinds 2015 is Picnic actief. Daarvoor werkten ze drie jaar lang aan de technologie en het concept. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys bouwden eerder personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen werkte hiervoor als marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller verwierf bekendheid met het oprichten van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Technologie voorop
De technologie kom je niet alleen tegen in de app waarmee je boodschappen bestelt. Ook in de distributiecentra speelt het een belangrijke rol. Zo houdt men geen voorraden aan, er wordt alleen ingekocht wat de klanten bestellen: “Er zijn 86 gele paprika’s waarvan we weten dat ze allemaal die dag de deur uitgaan. Er is geen voedselverspilling.’’, aldus Michel Muller in het AD.

Het AD nam rond de kerst een kijkje in het distributiecentrum: https://www.ad.nl/amersfoort/picnic-moet-aanpoten-om-klant-bij-te-houden~a25a1980/

De bestelde boodschappen, die worden gratis thuisbezorgd. Het idee is simpel: je bestelt voor minstens 25 euro boodschappen, en ze worden de volgende dag gratis bezorgd.

Data is belangrijk
Uit het interview in het AD blijkt Picnic een echte data-gedreven organisatie. De orderpickpers zien op schermen live hun prestaties, zodat ze die met elkaar kunnen vergelijken en er een kleine competitie ontstaat. En met wiskundige modellen wordt geprobeerd de drukte te voorspellen, zodat het juiste aantal mensen kan worden ingepland. De prijzen worden deels bepaald door automatisch de prijzen op te halen van concurrenten als Jumbo en Albert Heijn. En de routes die de chauffeurs rijden, die moeten ook efficiënt zijn. Ook daar kun je je onderscheiden door de beste software te hebben.

De strijd aangaan met de gevestigde supermarkten lijkt te kunnen, zo laat Picnic zien. Ze groeien enorm, en doen dat omdat ze zich te weten onderscheiden. Dat doen ze weer door de inzet van nieuwe technologie. Niet op één specifiek punt, maar door de hele organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *