Een stukje over.. de trekker-hackers

Foto: Tabitha Mort via Pexels

De trekker. Al tientallen jaren niet weg te denken uit de agrarische sector. Natuurlijk vooral vanwege z’n degelijkheid. Dat betekent echter niet dat technologie ook z’n weg niet heeft gevonden naar traktoren. Alleen, hier botst het één ena nder. Waar boeren gewend zijn alles te repareren, wordt het hen lastig gemaakt door de grote tracktormerken.

Vorig jaar schreef Motherboard een artikel met de titel: “Why American farmers are hacking their tracktors with Ukrainian firmware: A dive into the thriving black market of John Deere tractor hacking.” Wat blijkt? Moderne trekkers zijn beveiligd tegen ‘ongeauthoriseerde’ reparaties. Als een onderdeel wordt vervangen, moet deze eerst geautoriseerd worden voor de tracktor weer gebruikt kan worden.

Right-to-repair movement
Je hebt het vast vaker gehoord, dat grote bedrijven het tegenwoordig steeds lastiger maken om zelf iets te repareren. Die ontwikkeling jaagt bewegingen aan die grote bedrijven willen stimuleren om opener te worden, zogenaamde ‘right to repair’-movements. Die bewegingen streven naar openheid van diagnostische tools van leveranciers, zodat je niet afhankelijk bent van alleen geauthoriseerde dealers wanneer je je eigen spullen wilt repareren.

En maken bedrijven het echt zo ingewikkeld om dingen te repareren? Uit de Motherboard-documentaire blijkt van wel. Dat gaat in de VS inmiddels zo ver dat er dealers zijn die na onderhoud aan de slag gaan met gecrackte Oekraïnse John Deere-onderhoudssoftware om een gerepareerde trekker weer aan de praat te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *