Gaat Amazon nu ook de zorg vernieuwen?

Deze week maakten Amazon, JPMorgan en Berkshire-Hathaway bekend dat zij een nieuw bedrijf oprichten om de zorg voor hun medewerkers te vernieuwen. Wat het nieuwe bedrijf precies gaat doen is niet bekend, maar het streven is om middels nieuwe technologie betere en eenvoudigere zorg te kunnen bieden aan aan hun medewerkers en familie daarvan.

De koersen van een aantal grote verzekeraars daalden met vijf procent na de aankondiging. Vermoedelijk ingegeven door het feit dat Amazon al heel wat sectoren heeft weten te vernieuwen, en als dit techbedrijf z’n pijlen richt op de gezondheidszorg dat dat een serieuze dreiging is voor de gevestigde orde.

The New York Times schrijft dat dit soort initiatieven in China al heel gebruikelijk zijn: https://mobile.nytimes.com/2018/01/31/technology/amazon-china-health-care-ai.html

Om te achterhalen wat plannen van de Amerikaanse bedrijven kunnen inhouden, kan naar China gekeken worden. Grote techbedrijven als Alibaba en Tencent doen dat daar al langer, blijkt. Ze werken aan oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie in diagnostische software om dokters beter te kunnen ondersteunen.

Hoewel niet alle Chinese initiatieven een succes zijn, zijn bepaalde zaken dat zeker. Zoals het systeem Miying van Tencent, waarmee in een vroeg stadium kanker kan worden herkend. Het wordt inmiddels gebruikt in meer dan honderd ziekenhuizen. En Alibaba heeft software op de markt dat doktoren kunnen gebruiken om CT-scans te kunnen interpreteren.

Een Coolblue-ervaring in de zorg?

Hoe zou dat in Nederland eruit kunnen zien? Vertaald vanuit het Amerikaanse voorbeeld: denk aan Coolblue, Marktplaats en ING die samen besluiten een nieuwe zorgverzekeraar op te richten, die daarbij ook zelf zorg gaat aanbieden. Een vrolijke Coolblue-ervaring in de zorg… dat is vast iets dat velen kunnen waarderen.

Of hoe zouden zorgmedewerkers denken over ICT als ze dezelfde eenvoud en snelheid ervaarden als tijdens het bankieren in een ING-app?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *