Techgiganten vinden lokaal nieuws interessant

Het lijkt een rare combinatie, grote tech-bedrijven en lokaal nieuws. Toch heeft dit onderwerp de aandacht getrokken van giganten als Facebook en Google. De afgelopen weken kondigden ze beiden initiatieven aan om lokaal nieuws via hun platformen toegankelijker te maken, of de creatie ervan te stimuleren.

Facebook gaat lokaal nieuws promoten
Facebook kondigde deze week aan dat ze lokaal nieuws hoger gaan plaatsen in de nieuwsfeeds. “We’re making a series of updates to show more high quality, trusted news. (..) Today our next update is to promote news from local sources.”, aldus Facebook-CEO Mark Zuckerberg.

Naast de promotie van lokaal nieuws, wordt in een aantal steden in de VS ook getest met het concept ‘Today in..’. Dit is een losse sectie binnen Facebook, waarbij er automatisch een volledige feed van lokale content wordt samengesteld. Dat gaat dan om evenementen, nieuws en aankondigingen, gecombineerd met de promotie van lokaal gerichte Facebook-groepen. De content wordt geselecteerd uit vooraf gecontroleerde bronnen, via het News Partnerships-team van FB dat de deze controle uitvoert.

Meer content dankzij Google Bulletin
Ook Google gaat nieuwe stappen zetten op het gebied van lokaal nieuws, ook wel hyperlocal nieuws genoemd. Google Bulletin is een nieuw product dat nu wordt getest in twee Amerikaanse steden. Met Bulletin kan iedereen lokaal nieuws plaatsen op het Bulletin-platform, en dat real-time bijwerken alszijnde een liveblog. De link naar het bericht kan vervolgens in lokale communities worden gedeeld.

Op deze manier hoopt Google dat mensen verslag doen van gebeurtenissen, zoals een demonstratie, zonder dat ze toegang nodig hebben tot een eigen blog-platform of iets in die trend. Open de native web-app, en start met publiceren. Dat is gedachte. Door samen te werken met lokale uitgavers wil men de via Bulletin geschreven content ook ontsluiten in al bestaande media.

Een andere invalshoek vanuit de techgiganten
Lokaal nieuws is belangrijk voor gemeenschappen. Dat techbedrijven hier ruimte voor inruimen, en het belang ervan inzien dat is een positieve stimulans voor de lokaal nieuws-industrie. Vooral omdat initiatieven als instant articles en Google Amp niet altijd positief worden gezien, omdat het de mogelijkheid om zelf advertentie-inkomsten te genereren daardoor mogelijk verkleint voor online lokale nieuwsmedia. Met deze nieuwe ontwikkelingen lijken de techgiganten op een andere manier toch een stimulerende rol te kunnen spelen voor hyperlocals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *